Projekt Edukacyjny: Od zabawy do czytania

Miejsce wdrożenia projektu: Przedszkole przyrodniczo - edukacyjne "Smykoludki"
Grupa: 4 latki
Czas realizacji: Rok szkolny 2022/2023

Projekt jest opisem działań zmierzających do zainteresowania dzieci nauką czytania, która jest niewątpliwie procesem długim i złożonym. W trakcie jego realizacji będę stwarzać sytuacje sprzyjające nauce przez zabawę, tak, aby dziecko czuło się szczęśliwe, uwierzyło w siebie i we własne możliwości. Odnoszenie sukcesów w zabawie to najlepsza motywacja do nauki czytania. Metoda wybrana przeze mnie to symultaniczno-sekwencyjna nauka czytania prof. Jagody Cieszyńskiej. Autorka jest psychologiem, logopedą, terapeutką dzieci niesłyszących, autystycznych, dyslektycznych oraz autorką znanej i lubianej przez dzieci serii książeczek do nauki czytania Kocham czytać, opartej na założeniach metody symultaniczno-sekwencyjnej. Prof. Jagoda Cieszyńska twierdzi, iż dzięki rozpoczęciu nauki czytania już w wieku przedszkolnym, można wpłynąć na rozwój wszystkich funkcji psychicznych dziecka, od spostrzegania, do myślenia przez analogię, rozumowania przyczynowo- skutkowego oraz funkcjonowania pamięci. Myślę, że zajęcia prowadzone tą metodą przyniosą dzieciom wiele pozytywnych emocji, satysfakcję z nabywanych umiejętności, co przełoży się na rozbudzenie chęci i gotowości do podjęcia nauki czytania.
Zajęcia w ramach projektu odbywać się będą trzy razy w tygodniu w godzinach porannych. Realizowane treści będą zgodne z podstawą programową wychowania przedszkolnego. Kolejność wprowadzanych sylab będzie realizowana zgodnie z propozycją zawartą w serii książek Kocham czytać. Materiał będzie dostosowany do umiejętności dzieci i będzie podzielony tak, aby wszystkie miały czas na opanowanie go wg zasady powtarzanie- rozumienienazywanie. Do prowadzenia zajęć wykorzystam również gry dydaktyczne opierające się na w/w metodzie. Charakterystyka metody Symultaniczno- sekwencyjnej prof. Jagody Cieszyńskiej Metoda opracowana przez prof. Jagodę Cieszyńską opiera się na wieloletnich doświadczeniach w pracy z dziećmi. Jest to metoda sylabowa oparta na wspomaganiu pracy lewej półkuli mózgowej (sekwencyjnej) oraz wykorzystaniu symultanicznych zdolności prawej półkuli. Najważniejszymi założeniami metody są: praca wg kolejnych etapów wprowadzania poszczególnych głosek, ściśle związana z teorią Jakobsona; Praca na materiale sylabowym; Praca wg zasady powtarzanie- rozumienie- nazywanie; Przechodzenie od symultanicznego, globalnego myślenia prawopółkulowego do sekwencyjnego myślenia sylabowego (sekwencyjno-lewopółkulowego); Intensywne ćwiczenia ogólnorozwojowe Największą zaletą metody jest to, że wykorzystuje ona logikę przyswajania systemu językowego przez dziecko, a dzieci uczone tą metodą nie tylko potrafią czytać ze zrozumieniem, ale co ważne lubią czytać. Ćwiczenia ogólnorozwojowe są stałym elementem metody, przygotowują dziecko do nauki czytania i pisania. Gotowość do nauki czytania i pisania nie jest stanem, na który tylko czekamy, bowiem trzeba go wykształcić poprzez stwarzanie dzieciom warunków stymulujących ich rozwój. Sprawność zmysłu wzroku, słuchu podczas nauki czytania odgrywa podstawową rolę. Etapy metody: Etap I Od samogłosek prymarnych do sylaby otwartej Nauka odczytywania samogłosek, czyli liter A, E, I, O, U, Y, Ó oparta jest o prawopółkulowy, symultaniczny sposób przetwarzania informacji. Sposób ten polega na całościowym ujmowaniu obrazu znaku graficznego. Niezwykle ważne i przydatne podczas nauki odczytywania samogłosek są wizualizacje, czyli ruchy dłoni lub rąk. Zapoznanie dzieci z obrazem samogłosek odbywa się w trzech etapach:

POWTARZANIE
ROZUMIENIE
SAMODZIELNE NAZYWANIE.

Cele projektu to:
  • Wspieranie dziecka w rozwijaniu umiejętności niezbędnych w przygotowaniu do czytania
  • Podniesienie kompetencji językowej i komunikacyjnej dzieci
  • Doskonalenie sprawności manualnej, analizy i syntezy wzrokowej oraz słuchowej
  • Ćwiczenie pamięci symultanicznej i sekwencyjnej
  • Stymulowanie rozwoju w zakresie spostrzegania, koncentracji uwagi, obserwowania i kojarzenia pojęć
  • Rozbudzenie zainteresowania dzieci czytaniem poprzez twórcze działanie - Budowanie pozytywnej motywacji dziecka
  • Rozwijanie aktywnej postawy podczas zajęć
  • Metody pracy"
  • Słowne (swobodna rozmowa, dialog, pogadanka, instrukcja słowna, objaśnianie)
  • Oglądowe (pokaz, wzór, przykład)
  • Aktywizujące (aktywność ruchowa, odkrywanie, poszukiwanie, przeżywanie i działanie)
  • Ćwiczeń utrwalających (usprawnianie i utrwalanie zdobytych wcześniej doświadczeń i umiejętności).
  • Formy pracy:
    • Zbiorowa
    • Zespołowa
    • Indywidualna.

Środki dydaktyczne:
  • Pozycje książkowe Kocham czytać J. Cieszyńskiej
  • Sylabki inaczej (zestaw do czytania sylab składający się z czarnych kartoników i białych napisów)
  • Moje sylabki zestaw ćwiczeń do nauki czytania
  • Układanki tematyczne- zestaw do ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej - Pomoce wykonane przez nauczyciela
  • Koperty z rozsypankami sylabowymi
  • Koperty z zadaniami do wykonania
  • Ilustracje tematyczne
  • Historyjki obrazkowe
  • Płyty Cd do zabaw ruchowych
  • Karty pracy

Przewidywane efekty Dzieci będą:
  • Miały ukształtowaną gotowość do nauki czytania, która zapewni im lepszy start w edukacji szkolnej
  • Nabędą większej pewności siebie Dokonywać analizy sylabowej wyrazów - Dokonywać syntezy wyrazu wypowiedzianego sylabami
  • Opowiadać, co przedstawia dany obrazek
  • Budować zdania poprawne pod względem gramatycznym
  • Składać wyrazy z sylab
  • Podejmować próby samodzielnego czytania (będą zmotywowane do nauki czytania).
Nasi partnerzy
Fenom Pływalnia Atlantis Malta Ski Stoważyszenie Benek Biblioteka Raczyńskich Muzeum Narodowe Azs Poznań Tu Naramowice ASGO TulipBox

Wszelkie treści zamieszczone na tej stronie internetowej (teksty, zdjęcia, pliki itp.) podlegają ochronie prawnej na podstawie przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 666 z późn. zm.). Bez zgody autora zabronione jest m.in. powielanie treści, ich kopiowanie, przedruk, przechowywanie i przetwarzanie z zastosowaniem jakichkolwiek środków elektronicznych, zarówno w całości, jak i w części. Zabronione jest dalsze rozpowszechnianie, o którym mowa w art. 25 ust. 1 pkt b ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Back to top